חיפוש

האם ניתן לנהל היריון תקין עם אנדומטריוזיס?

אחוז יחסית גבוה – עשירית מאוכלוסיית הנשים בעולם – תחלה באנדומטריוזיס במהלך שנותיה. למרות הנתון המדאיג הזה לא המון נשים מודעות למחלה ויטעו לאבחן את עצמן עם מחזור קשה או לטעות במחשבה שהסימנים שהן מציגות – מקורם מתסמונת קדם וסתית. בין היתר, המחלה גורמת לפגיעה ביחסי מין ופוריות, ועלולה לסכן את העובר והאם במקרה של כניסה להריון. אז מה בעצם קורה והאם אפשרי לחלות ועדיין לעבור הריון תקין?

 

מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס זו מחלה בה חולות בעיקר נשים (אחוז מאוד קטן של גברים), והיא מתרחשת כשתאים דומים לתאי רירית הרחם (תאים המכסים את החלק הפנימי של הרחם ומתעבים בעת החודש, על מנת לספק בסוף משטח קליטה לביצית מופרית שאח"כ תתפתח לעובר) מתפשטים מחוץ לרחם – זה יכול להיות באזורים של בית האגן והאיברים הקרובים לרחם, ולעיתים רחוק יותר בגוף – ומדממים בעת הוסת. זה עלול לגרום להידבקות של איברים ורקמות, מניעת גמישות ויכולת תזוזה של כלי דם חשובים ואף ציסטות מסוכנות.

למידע נוסף בנוגע לתסמינים וסימנים שיכולים להעיד על המחלה, צורות אבחון וטיפול – כל הפרטים באתר "אנדומטריוזיס".

 

הגורמים האפשריים לאנדומטריוזיס

עוד לא ברור לחלוטין, גם כיום, מה הגורמים המוחלטים שמביאים למחלה. ההסתכלות העיקרית היא שבמהלך הוסת, לא כל הדימום יוצא דרך הנרתיק, אלא חלקו יוצא דרך החצוצרות אל אזור האגן והאיברים שם. במצב תקין, הדימום אמור להיספג באגן ולא ממשיך או נשאר שם. במצב של אנדומטריוזיס התאים אינם נספגים, מתחילים להתפשט ומדממים באזורים בהם נשארו במהלך הווסת – ממש כמו תאי הרירית שנמצאים בתוך הרחם.

 

קושי בכניסה להריון כשאת חולה באנדומטריוזיס

מבחינת ההשפעה של אנדומטריוזיס על הגוף, אנדומטריוזיס והריון לא הולכים יד ביד. בעקבות הנזקים הנוצרים בגוף בגלל האנדומטריוזיס, נשים החולות במחלה מרבות לדווח על קשיי פוריות וכניסה להריון – ואפילו לעיתים חוות הפלה גם אחרי שמצליחות. המחלה גורמת לפגיעה בשחלות ובחצוצרות, מה שמקשה על הבשלת ביצית. בנוסף, יש חשש מהיווצרות דלקות באזור הרחם בעקבות הנגעים.

 

הלך ההריון בזמן המחלה

כניסה להריון והלך ההריון תלוי מאוד ברמת התקדמות המחלה. נשים עם אנדומטריוזיס ברמה נמוכה או בינונית לפעמים מקבלות טיפולים הורמונליים שונים, וטיפול נוסף הוא טיפול במחלה עצמה – ניתוח לפרוסקופיה להסרת הנגעים, שבמידה ומצליח ברובו מאפשר יותר מרחב בטיפולי פוריות ובכניסה להריון. לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס קשה מומלץ הליך של הפרייה חוץ גופית, כל מנת שלא יווצר נזק לאישה או לעובר במקרה של הריון.

למרות הכל, המון נשים זוכות לעבור הריון תקין בעודן חולות באנדומטריוזיס. הדבר החשוב הוא להיוועץ במומחה לאורך כל ההריון, להקפיד על בדיקות ולוודא שאין נזק לעובר או לאם.

 

סיכום

בהתאם לרמת האנדומטריוזיס, צורת ההריון תשתנה והסיכויים להריון תקין ישתנו גם כן. אבל אפשר לנהל הריון תקין בזמן המחלה למרות הסיכונים, פשוט כדאי להישאר עם יד על הדופק ולהבין שזה אינו הריון רגיל.

אישה מחזיקה ילד

 

באותו נושא
היריון ראשית
איך לישון עם כרית היריון

נשים רבות חוות קשיים בשינה במהלך תקופת ההיריון, שנגרמים מתחושה כללית של אי נוחות וכאבים במקומות שונים בגוף. כרית היריון יכולה להקל על הקשיים הללו

קרא עוד »