חיפוש

כיצד אלכוהול פוגע ביכולת החשיבה שלך

אלכוהול נחשב לסם הנצרך ביותר בעולם כיום. בכמויות סבירות הוא אינו מזיק, אך בכמויות מופרזות לאלכוהול השפעות שליליות ואף חמורות על המוח ועל התפקוד באופן כללי. באופן כללי, לאנשים בריאים הכמות הסבירה היא בין משקה אחד לשניים ומשתנה בהתאם למין ומשקל. אז כיצד אלכוהול פוגע ביכולות בחשיבה?

 

איך אלכוהול משפיע על המוח?

הפעילות העצבית במוח היא הגורם העיקרי לתהליכי החשיבה במוח שלנו. תהליכים אלו מתבססים על תקשורת בין תאי עצב באמצעות חומרים כימיים. ישנים חומרים כימיים מעכבים וחומרים כימיים מעוררים, ובמצב בריא ישנו איזון בין המנגנונים המעכבים והמעוררים. אלכוהול מגביר את ההפרשה של החומרים הכימיים המעכבים, וכתוצאה מכך רמת הפעילות של תאי העצב יורדת באופן משמעותי. פעילות מוחית איטית יותר היא זו שמובילה לתחושת הרוגע משתייה במינונים נמוכים, ולפגיעה בתהליכי מוח חשובים במינונים גבוהים יותר. זיכרון, תפישה מרחבית, שליטה בחושים, שיקול דעת, שליטה על שיווי משקל ועוד הינם תהליכים מוחיים הנפגעים מצריכת אלכוהול בכמויות גדולות.

 

מהן הבעיות המרכזיות שאלכוהול יכול לגרום?

שתייה מופרזת וכרונית של אלכוהול עלולה לגרום להרס של תאי עצב וכתוצאה מכך לבעיות קוגניטיביות חמורות ואף לבעיות זיכרון ולתחושת עייפות מוגברת ולתחושת כבדות כללית. מעבר לפגיעה מוחית ישירה, אלכוהול גורם לפגיעה בכושר השיפוט ואף לשליטה לקויה על השרירים. בנוסף, שתייה משפיעה באופן ישיר על יכולות מוטוריות ומשבשת את יכולות הנהיגה. נהיגה בשכרות הינה מסוכנת מאוד, מאחר ואלכוהול גורם לעלייה זמן בתגובה, פגישה ביכולות הקשב והריכוז וכאמור בשיקול הדעת. שתייה מופרזת לאורך זמן מובילה לאובדן זיכרון ולתנודות רגשיות קיצוניות. יש לציין כי נשים פגיעות יותר מגברים להשפעות השליליות של אלכוהול, ולכן מחלות כבד ולב הנגרמות משתייה כרונית מתפתחות מוקדם יותר אצל נשים.

 

השפעות על שתייה מופרזת לטווח הארוך

ראשית, חשוב לציין כי כאשר המוח נחשף לצריכת אלכוהול לאורך זמן הוא מתרגל לאפקט שלו. בכך נוצר מצב כי לאנשים אלו קשה יותר להרגיש את ההשפעות של המשקה, ועליהם לצרוך כמות גבוהה יותר של אלכוהול כדי להשתכר. מנגנון זה גורם להתמכרות ולהפרעות מוחיות. שתייה לטווח ארוך יכולה לגרום לתופעות קשות כגון שבץ מוחי, דמנציה ותסמונת קורסקוף הפוגעת בזיכרון. לשתייה כרונית השפעה על התנהגות חברתית בכך שגורמת לעלייה באגרסיביות. בנוסף, צריכת אלכוהול באופן קבוע מהווה נטל כלכלי כבד, דבר היכול להשפיע באופן ישיר על איכות חיי אדם מכור ועל חיי משפחתו.

 

לסיכום

לשתייה מופרזת של אלכוהול השפעות שליליות רבות. יש לזכור כי לשתייה במידה אין השפעות הרסניות על המוח, וניתן לשתות בהנאה כל עוד נמנעים משתייה מופרזת ומזיקה. המוח האנושי אחראי על התהליכים המרכזיים בגוף, על החשיבה ועל ההתנהלות הכללית שלנו. לכן, חשוב להישמר ולשתות באחריות.

ALCHOHOL

באותו נושא
כיתוב להאמין בעצמך
ממה מורכבת הערכה עצמית

הערכה עצמית מורכבת משלל גורמים. במאמר הבא נבצע סקירה מעמיקה הנוגעת להערכה עצמית, וכיצד תוכלו לשפר אותה באופן ממשי באמצעות קבלת טיפול אפקטיבי וקצר טווח.

קרא עוד »