חיפוש

האם במשפחה עם ילד בעל צרכים מיוחדים יש יותר סיכויים לדיכאון?

כעס ותסכול, אשמה, חרדה, צער ודיכאון, הם חלק מוכר בהתמודדות הורים עם מצבים בלתי שגרתיים, משברים ובעיות, אשר פוקדים את המשפחה לאורך חייה המשותפים.

יחד עם זאת, נהוג להניח, כי הורים לילדים מיוחדים עשויים לחוות את הקשיים האלה יותר מאחרים.

האם זה נכון? למה זה קורה ומה ניתן לעשות כדי להקל?

 

סערה של רגשות מבלבלים

בתוך קשת הרגשות הרחבה והמבלבלת אשר פוקדת הורים המגלים כי לאחד מילדיהם (או יותר) לוקה בקשיים אשר מכניסים אותו תחת ההגדרה של "ילד עם צרכים מיוחדים", ניתן למנות בקלות גם את נושא הדיכאון, פרט למקרים מיוחדים.

יחד עם זאת, הדיכאון נחשב שלב חולף, אשר מרבית ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים מצליחים לגבור עליו ולהמשיך הלאה.

זאת בהסתייגות חשובה אחת – הורים רבים לילדים מיוחדים כאלה, מגלים כי כל שלב התפתחותי אשר הילד שלהם אינו עובר כמו כולם, או אינו עובר אותו כלל, עשוי להביא לתחושות קשות ואף לדיכאון.

 

קושי מתמשך

לצד ההבנה כי לילד יש צרכים מיוחדים ולצד השלבים ההתפתחותיים, הורים רבים לילדים עם צרכים מיוחדים חווים קושי מתמשך, אשר אינו נקודתי ואינו חולף. זה קורה בגלל התמודדות בלתי פוסקת עם לחצים כבדים, אשר מתווספים על העומסים הנורמטיביים המלווים כל זוג הורים שמתמודד עם אחזקת בית ומשפחה.

לחצים אלה, אם אינם מקבלים מענה ראוי, יכולים להביא את ההורים לסיכון גבוה ללקות בשחיקה פיזית ונפשית, כמו גם דיכאון, חרדה ואף כאבים פיזיים ותופעות נוספות.

כל אלה עשויים להחמיר, כאשר ההורים מגלים כי הלחצים הללו משפיעים גם על איכות הקשר שלהם עם הילדים וכן על יכולתם לענות באופן מספק על צרכי הילדים שלהם.

 

פיתוח מנגנוני התמודדות

המצב המתואר מעלה עשוי להיות נפוץ למדי, אלא שהורים רבים מוצאים את הדרך לפתח מנגנונים שונים, המסייעים להם להתמודד ולצלוח את האתגרים העומדים בפניהם:

  • התמודדות ממוקדת בעיה מאפשרת להתמקד בעשייה ולפתור את הקושי על ידי פעולה מעשית, כמו גיוס עזרה מבני המשפחה, בחירת מסגרת חינוכית מתאימה ועוד.
  • אופטימיות היא מנגנון המאפשר לאנשים לראות את הטוב בכל סיטואציה ואף לראות כיצד ניתן לשפר כל סיטואציה קשה ולצלוח אותה.
  • תמיכה חברתית מצד חברים, בני משפחה והורים במצב דומה מסייעת לחזק את המנגנונים האחרים ואף מקלה מאוד על הלחצים האובייקטיביים.
  • רכישת מידע רלוונטי להתמודדות תקינה עם הסיטואציה – קריאת מחקרים בתחום, התייעצות עם בעלי מקצוע, רכישת כלים חדשים להתמודדות ועוד.

 

לסיכום

גידול משפחה הוא עניין מורכב ועדים, המצריך משאבים וכוחות רבים משפחה שיש בה ילד עם צרכים מיוחדים, נאלצת להתמודד עם קשיים גדולים יותר ולכן זקוקה לרוב לעזרה רבה יותר. מומלץ להתייעץ עם בעלי מקצוע רלוונטיים כדי להקל על הקשיים ואף לנצל ככל הניתן את הזכויות אשר המדינה מעניקה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

למידע נוסף לחצו: https://www.allrights.co.il

קושי מתמשך

באותו נושא
כיתוב להאמין בעצמך
ממה מורכבת הערכה עצמית

הערכה עצמית מורכבת משלל גורמים. במאמר הבא נבצע סקירה מעמיקה הנוגעת להערכה עצמית, וכיצד תוכלו לשפר אותה באופן ממשי באמצעות קבלת טיפול אפקטיבי וקצר טווח.

קרא עוד »