חיפוש

נפש בריאה – גוף בריא… או להפך?

הבחנה ברורה מבוצעת לרוב בין נפש וגוף אך כאשר דנים בנושאים של בריאות נפשית ובריאות גופנית, אין לחשוב על השניים כנפרדים.

בריאות גופנית לקויה יכולה להוביל לסיכון מוגבר להתפתחות של בעיות בתחום בריאות הנפש.

באופן דומה, בריאות נפשית לקויה יכולה להשפיע לרעה על הבריאות הגופנית, ולהוביל לסיכון מוגבר לבעיות בריאותיות מסוגים מסוימים.

במאמר שלפניכם נסביר כיצד בריאות הנפש משפיעה על הבריאות הגופנית ולהיפך, ונפרט אילו שינויים בחיי היומיום יכולים לתרום לשמירה על נפש בריאה בגוף בריא.

המשיכו לקרוא!

 

כיצד בריאות הנפש משפיעה על הבריאות הגופנית

ישנן דרכים שונות בהן הוכח כי בריאות נפשית לקויה פוגעת בבריאות הגופנית.

למשל, אנשים שדירגו את עצמם כסובלים ממצוקה נפשית חמורה, היו בסיכון גבוה יותר ב – 32% לתמותה מסרטן. דיכאון, לעומת זאת, נמצא קשור לסיכון מוגבר למחלות לב כליליות.

מחקרים הראו כי אנשים הסובלים מסכיזופרניה נמצאים בסיכון כפול למות ממחלות לב לעומת אנשים שאינם סובלים מסכיזופרניה, ובסיכון מוגבר למות ממחלות בדרכי הנשימה.

 

מדוע אנשים הסובלים מהפרעות נפשיות סובלים גם מבעיות פיזיולוגיות?

הסיבה לכך היא שאנשים עם בעיות נפשיות נוטים לקבל פחות מהטיפול הגופני לו הם זכאים. סטטיסטית, אנשים המאובחנים כלוקים בנפשם אינם מופנים בתדירות מספקת לבדיקות שגרתיות (כמו בדיקת לחץ דם, משקל וכולסטרול) שנועדו לאתר סימפטומים של בעיות גופניות בשלביהן המוקדמים יותר. גם הסיכוי לכך שהם יופנו למסגרות תומכות בהפסקת עישון, גמילה מאלכוהול ושינוי תזונתי – הוא קטן יחסית.

 

כיצד גוף בריא תורם לבריאות הנפשית?

השינויים שלהלן באורח החיים יכולים להשפיע על מצב הבריאות הפיזית והנפשית של מי שמאמץ אותם, כאחד:

 

פעילות גופנית:

פעילות גופנית בכל צורה שהיא, היא דרך נהדרת לשמור על בריאותכם הגופנית כמו גם לשפר את רווחתכם הנפשית. מחקרים מראים כי ביצוע פעילות גופנית משפיע על שחרורם ועל ספיגתם  במוח של חומרים כימיים שמשפרים את ההרגשה, ונקראים אנדורפינים. אפילו פרץ קצר של 10 דקות הליכה מהירה, מגביר את הערנות, האנרגיה ומצב הרוח החיובי שלנו. פעילות גופנית פירושה כל תנועה המשתמשת בשרירים ומבזבזת אנרגיה. החל מגינון ועד לריצת מרתון, אפילו פעילויות עדינות יכולות לשפר משמעותית את איכות חייכם.

 

תזונה מאוזנת:

תזונה טובה הינה גורם מכריע בהשפעה על מצבו הנפשי של האדם. תזונה מאוזנת ובריאה היא תזונה הכוללת כמויות בריאות של חלבונים, שומנים חיוניים, פחמימות מורכבות, ויטמינים, מינרלים ומים. המזון שאנו אוכלים יכול להשפיע על התפתחות, ניהול ומניעה של מצבים רבים של בריאות הנפש, כולל דיכאון  ואלצהיימר.

 

הפסקת עישון:

לעישון השפעה שלילית על בריאותם הנפשית והגופנית כאחד של כל בני האדם. אנשים רבים הסובלים מבעיות נפשיות מאמינים כי עישון מקל על הסימפטומים שלהם, אך השפעות אלה הינן קצרות טווח. הידעתם? אנשים עם דיכאון נוטים פי שניים לעשן מאשר אנשים אחרים. אנשים עם סכיזופרניה נוטים לעשן פי שלושה מאשר אנשים אחרים. הניקוטין בסיגריות מפריע לכימיקלים במוחנו. דופמין הוא חומר כימי המשפיע על תחושות חיוביות, ולעיתים קרובות נמצא שהוא מצוי בשיעור נמוך יותר בקרב אנשים עם דיכאון. הניקוטין מעלה באופן זמני את רמות הדופמין, אך גם מכבה את המנגנון הטבעי של המוח לייצור הכימיקלים. בטווח הארוך זה יכול לגרום לאדם להרגיש כאילו הוא זקוק ליותר ויותר ניקוטין כדי לחזור על התחושה החיובית הזו.

פרטים נוספים על הקשר בין נפש בריאה לגוף בריא, ניתן לקרוא באתר ראש בריא.

 

עשן של סיגריה

באותו נושא