חיפוש

מהי אלימות מגדרית?

אנחנו חיים בעולם שהיינו שמחים לתפוס כנאור, מתקדם, ושוויוני, אך לצערנו הרב – זה לא תמיד המקרה. פגיעות ואלימות על בסיס מגדרי קורות מדי ביומו, ומשבשות את חייהם של הקורבנות ללא היכר. אם אנחנו לא מצליחים למנוע אותן, לפחות ננסה למגר אותן, ולהביא את הפוגעים מאחורי סורג ובריח.

 

איך נזהה פגיעה מגדרית?

ההגדרה על פי חוק היא כל מעשה אלים ופוגעני, כולל פגיעה מינית, הנעשה בניגוד לרצון של הקורבן, ומתבסס על נורמות חברתיות הקשורות במגדר, ועל יחסי כוח בלתי שוויוניים. נדגיש, שאם יש ספק – אין ספק. חובה לפנות לאיש מקצוע בתחום הנ"ל כדי לטפל במקרה כנדרש.

בפן הנפשי – למצוא פסיכולוג או פסיכיאטר עם התמחות במקרים מסוג זה. בפן המשפטי – פנו לעו"ד דורון ויינרייך, המתמחה בהטרדות מיניות, תקיפות על רקע מיני, ואלימות מינית ומגדרית. במקרים כאלה חשוב למצוא אנשי מקצוע המגלים את האמפטיה, העדינות, והנכונות הנדרשת כדי לטפל במקרה נכון.

 

מה הם סוגי האלימות המגדרית

ישנם מספר פעולות אלימות הנכנסות תחת הקטגוריה של אלימות מגדרית, ואפשר לחלק אותן לשלושה תתי נושא עיקריים – אלימות גופנית ופיזית, אלימות נפשית ופסיכולוגית, ואלימות מינית. חשוב לנו להדגיש כי אלימות מגדרית היא כלפי כל מגדר, אך לצערנו, רבים מהמקרים הם כלפי נשים…
אלימות פיזית היא לרוב האלימות המגדרית שהכי "קל" לאתר. היא גלויה יותר, וסימניה ניכרים. אלימות נפשית כוללת הטעיות מכוונות – עיין ערך "גזלייטינג", שליטה ושתלטנות, משחקי מוחות, עלבונות ואלימות מילולית, ולעיתים גם הרחקה של הקורבן מסביבתו, חבריו ומשפחתו, עד כדי בידוד מוחלט. אלימות מינית היא כפייה של אקט מיני על הקורבן, בניגוד לרצונו.

במסגרת ההתעללות המינית מציינים גם אקטים של הטלת מום באיברי המין של הקורבן. מילת נשים, טקס המקובל עדיין באי אלו תרבויות, נתפס בתרבות המערבית כי התעללות ואלימות מגדרית לכל דבר.

 

תיקון העולם משמעו תיקון החינוך

לצערנו, בעולם בו דמויות מפתח מתבטאות באופן פוגעני על בסיס מגדרי, הילדים שלנו חשופים יותר מאי פעם להתנהגויות בוטות, מזלזלות ואלימות, המכוונות כלפי מגדר מסוים. אם נדאג להנחיל להם כבר מגיל צעיר ערכים של שוויון והכלה, ואפס סובלנות כלפי אלימות – נגדל פה דור מואר יותר וצודק יותר.

כבר בגילאי גן ויסודי אנחנו עדים לאלימות מגדרית, שאיכשהו נתפסת לעיתים כמעשי קונדס – נגיעות שלא בהסכמה, אקטים של הפשטה (ילד המוריד לילדה את המכנסיים מול כל הכיתה), והקנטות ועלבונות שבסיסם בחוסר השוויון המגדרי, המוטמע בנו כחברה כבר בגיל צעיר מאוד. אם נלמד את הדור שגדל פה לפקוח עיניים, לשים לב, ולא "להחליק" לבריונים – נוכל להתחיל ולתקן את הבעיה, מהשורש.

אלימות מגדרית היא לצערנו תופעה רחבה, יותר משאנחנו רוצים לחשוב. אבל יחד כחברה נוכל למגר אותה, ולתת לדורות הבאים מרחב בטוח יותר לחיות בו.  

אלימות מגדרית

באותו נושא
בית מחסה
הכל על בחירת דיור מוגן

ככל שאנשים מתבגרים, הצרכים שלהם עשויים להשתנות, והם עשויים לדרוש תמיכה וסיוע נוספים. מתקני דיור מוגן מספקים סביבה תומכת לקשישים הזקוקים לעזרה בפעילויות יומיומיות תוך

קרא עוד »