חיפוש

מהו טיפול CBT ואיך מבצעים אותו

מהו בעצם טיפול קוגניטיבי התנהגותי? אם הילד שלכם מתמודד עם לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז, ישנם סוגי טיפולים מאוד אפקטיביים. בואו נדבר על אחד מסוגי הטיפולים הידועים ביותר, טיפול CBT (cognitive behavioral therapy).

טיפול CBT הוא טיפול אשר גורס כי בכדי להשתנות ולשפר את עצמנו, אנחנו למעשה צריכים להתנסות בפועל בדברים כאלו ואחרים. מה ז"א? בואו נפשט את הנושא ונסביר על סוג הטיפול, שזוכה לשבחים וביקורות חיוביות בכל העולם כבר שנים רבות. טיפול CBT הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי. קוגניציה, היא למעשה הבינה האנושית (במילים פשוטות).

 

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

קוגניציה היא היכולת שלנו לקלוט מידע, לעבד אותו ולעשות בו שימוש נכון. איך זה מתקשר לנושא של לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז? מאוד פשוט. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי גורס כי עלינו להתנסות בדברים בפועל, בכדי להביא שהשד אינו נורא כפי שדמיינו אותו. בואו ניתן דוגמה.

אם למשל בנאדם מסוים מפחד להיכנס לרכב בעקבות תאונת דרכים שהוא עבר לפני 20 שנים, מטפל CBT יבקש מהאדם החושש תחילה להיכנס לרכב בלבד (כשהוא לא מונע). לאחר שהמטופל נכנס לרכב הדומם וראה שלא קרה שום דבר נוראי, המטפל ידבר עם המטופל ויפנה אל הקוגניציה שלו.

 

מה עושים לאחר ביצוע פעולות שחששנו מהן?

לרוב, המטופל והמטפל ידברו בשלב זה על העובדה שהכול בסדר ולא קרה דבר נוראי. בשלב השני, המטפל יבקש מהמטופל לשבת ברכב כשהוא מונע, אבל עם ידית בלם יד משוכה כאשר האוטו בחנייה. הרכב לא יזוז, אך הוא יהיה מונע. כך מתקדמים, עד שלבסוף, המטופל לא יחשוש מלהיכנס לרכב נוסע. טיפול CBT למבוגרים הסובלים מהפרעת חרדה הוא נפוץ ביותר וגם אפקטיבי.

בדומה לדוגמה שנתנו, הטיפול בילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז באמצעות טיפול CBT, אפקטיבי גם כן. אם למשל המטופל או הילד חוששים מסיטואציות חברתיות, יהיה על המטפל להתגבר על אותן חרדות חברתיות אט-אט ושלב אחר שלב.

 

טיפול CBT מסייע בהתגברות על חרדות?

למעשה, טיפול CBT גורס כי הפעולות שלנו עשויות לשנות קשרים-כימיקליים שונים במוח. מה ז"א? נכון, זה היה ביטוי גדול, אך נסביר אותו בפשטות. במוחנו נוצרים קשרים שונים בין הנוירונים, מה שמוביל אותנו להכיר או לא להכיר פעולה מסוימת, לחשוש ממנה או פחות. בשורה התחתונה, על פי טיפול CBT, חזרתיות על פעולה מסוימת הופכת את הפעולה לקלה יותר, פחות מאיימת על האדם.

אם במשך שלושים שנים לא נצא מהבית, האזורים במוחנו שאחראיים על התקשרות חברתית לא יפעלו כיאות. בעזרת טיפול CBT ניתן לצאת פעם אחר פעם לרחוב, כל פעם קצת יותר זמן. במשך הטיפול, הקשרים בין הנוירונים מתחדשים, מה שמוביל אותנו להתרגל מחדש לביצוע הפעולה ששכחנו ממנה כבר שנים.

איש הסובל מחרדה

באותו נושא