חיפוש

מהו טיפול CBT והאם הוא יכול לעזור עם חרדת נטישה?

טיפול CBT הינו סוג של טיפול פסיכותרפי, אשר עוזר למטופלים ללמוד איך לזהות ואף לשנות דפוסי חשיבה שמטרידים אותם או הרסניים בהיבט של השפעה שלילית על רגשותיהם או על התנהגותם. הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי מתמקד בשינוי של מחשבות שליליות, שנשלפות באופן אוטומטי, שמסוגלות להחמיר חרדות, קשיים רגשיים או לחלופין דיכאונות. לספונטניות או למחשבות השליליות הנ"ל יש השפעה מזיקה על מצב הרוח של בני האדם.

 

איזה גישות טיפוליות נכללות בטיפול CBT?

טיפול CBT  כולל מנעד רב של טכניקות, אשר מתייחסות להתנהגויות, למחשבות או לרגשות, אשר בתורם עשויות לנוע בין חומרים לסיוע עצמי, לבין פסיכותרפיה מובנית. ואלו הם הסוגים המסוימים של הגישות הטיפוליות בטיפול ה- CBT –

  • טיפול בהתנהגות רגשית רציונלית – לרבות למידה של זיהוי ושל שינוי דפוסי חשיבה, זיהוי של אמונות שאינן רציונליות. כאשר הטיפול מתרכז בזיהוי ובשינוי של דפוסי חשיבה מעוותים ושאינם מדויקים, התנהגות וכן תגובות רגשיות.
  • טיפול מולי מודאלי – לפיו צריך לטפל בכל מיני בעיות פסיכולוגיות, באמצעות התייחסות לשבעה אופנים שונים, אבל מקבילים האחד לשני, ואלו הם – שיקולים ביולוגיים, התנהגויות, גורמים בין אישיים, השפעות, קוגניציות, תחושות או דימויים.
  • טיפול שעוסק בהתנהגות דיאלקטית, הוא אשר מתייחס להתנהגויות או למחשבות, תוך כדי ביצוע סינרגיה של אסטרטגיות, כמו למשל – מיינדפולנס, או לחלופין ויסות רגשי, וכיוצא בזה.

לסיכום, כאשר כל שיטת טיפול של טיפולי ה- CBT שהוזכרה לעיל נוקטת בגישה אחרת, כולן כאחת פועלים על מנת לטפל נכונה בדפוסי חשיבה בסיסיים, אשר תורמים בתורם לכל מיני מצוקות ברוב הפסיכולוגי.

 

האם טיפול CBT יכול לעזור עם חרדת נטישה?

המטפלים מסוגלים לסייע לבני אדם לבצע הפרדה בין הפחדים שלכם מפעם, לבין הפחדים העכשוויים שלכם, שמא הם יצמחו בתהליך הטיפול. טיפול בחרדת הנטישה לפעמים חושף את הסיבות לנטיעת הפחדים מהעבר. אז הבריות יכולות ללמוד למזער את הפחדים שלהן, ויכולות אף להפחית את השליטה של החרדות על התגובות שלהן בהווה.

על ידי תהליכים כאלו, המטופלים יכולים להחלים מצלקות של פעם, ולפתח כל מיני ציפיות שיקדמו אותם. נטישה מהעבר לא עשויה להכתיב את המציאות בעתיד, בעוד הקשר הטיפולי מסוגל אף לעזור בריפוי של חרדות נטישה, מה שיידמה למערכת יחסים בטוחה וכן בריאה בשביל המטופלים.

חרדת נטישה בהחלט מטופלת בטיפולי ה- CBT, בעודם מסייעים בהגברה של התודעה לרגשות בהיבט אל אירועי חיים כאלה ואחרים. טיפולים אלו מסוגלים לסייע למטופלים שחווים חרדות נטישה לשנות את אופן התפיסה שלהם של אירועים שגורמים להתעוררות של הפחדים בקרבם. בשלב הבא, המטופלים יכולים לבנות שוב את צורת החשיבה שלהם על אירועי הנטישה שחוו, שינויים אשר מבוססים על גרסה יותר עדכנית של המציאות. וכיוצא בזאת.

 

באותו נושא