חיפוש

ההשלכות הפיזיות של נהיגה בשכרות

נהגים שיכורים מסכנים את עצמם ואת האחרים בשל כישורי נהיגה ליקויים וחוסר מודעות למציאות, ולכך יש השלכות פיזיות חמורות.

המאמר יתאר מהן ההשלכות הפיזיות של הנהיגה בשכרות.

 

מדוע אסור לנהוג בגילופין?

נהיגה בשכרות או השפעה תחת סמים אסורה על פי חוק התעבורה. אלו הם קווים אדומים מכיוון שההשפעה שלה יכולה להביא לתוצאות פיזיות הרסניות לנהגים הללו ולסביבתם. הנהגים חייבים להיות כשירים לנהיגה וההשתכרות גורמת להם לאבד את כשירותם הפיזית כיוון שהם מאבדים את כושר התגובה שלהם לסכנה. לאלכוהול יש השפעה המוח ולכן המסרים שהמוח מעביר למערכת העצבים היא איטית יותר ופוגמת בכושר התגובה. כלומר, לנהג שיכור ייקח יותר זמן להגיב לסכנה מאשר לנהג שאינו נוהג בשכרות. למרות זאת, הנהגים השיכורים אינם חושבים שהתגובה שלהם נפגעת ואף לא מודעים לסכנה בעת נהיגתם. גם אם מדובר על שתיית אלכוהול בכמות קטנה, כישורי הנהיגה מתערפלים ומונעים מהנהגים הללו לאבד את שיקול דעתם ולסכן את הסביבה.

 

ההשלכות הפיזיות של הנהיגה בשכרות

הנהיגה בשכרות יכולה לגבות מחיר יקר שבמקרה הרע מסתיים במוות ובמקרים אחרים בפציעות קשות או נכות צמיתה לנהג, ליושבי המכונית האחרים, לנהגים האחרים בכביש ולהולכי הרגל במקרים בהם מתרחשת תאונת דרכים עקב שתיית האלכוהול. זו הסיבה שחל איסור לנהוג בגילופין והענישה על כך חמורה ביותר. אדם שנמצא נוהג בשכרות ייפסל רישיון הנהיגה שלו לפחות לשנתיים, יקבל פסילה על תנאי וקנס גבוה. במידה ורישיונו של הנהג נפסל לשנה או יותר הוא יצטרך אף לעבור בדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בסיום מיצוי העונש על מנת לוודא שהוא כשיר לנהיגה. ישנם אף מקרים בהם יש לבצע לאחר הפסילה מבחנים מעשיים ועיוניים של המרב"ד. במידה ומדובר בנהגים חדשים אשר מקבלים פסילת רישיון ליותר מ-3 חודשים כתוצאה מנהיגה בשכרות, הם יאלצו בתום תקופה זו לבצע את הבחינות והבדיקות הרפואיות.

 

כיצד בוחנים נהג בגילופין?

על פי החוק אדם שנמצא בבדיקת דם עם 50 מיליגרם של אלכוהול על כל 100 מ"מ דם או שנערכה לו בדיקת ינשוף ונמצאו 240 מיקרוגרם אלכוהול על נשיפה בכמות של ליטר בעת הבדיקה נחשב לשיכור. האכיפה מתבצעת על 290 מיקרוגרם על ליטר נשיפה. לפיכך, מעבר לבדיקה של השוטר לתגובות, לריח ולהתנהגות של הנהג, הוא רשאי לבצע בדיקת נשיפון. זהו מכשיר אליו נושף הנהג דרך פיה הנותן אינדיקציה לגבי רמת האלכוהול. ביחד עם זאת, לא ניתן לבצע על סמך הנשיפה הרשעה והנהג לא חייב לבצע אותה. השוטר יכול גם לבקש מהנהג ללכת על קו ישר, לגעת בקצה האף ולעמוד בעיניים עצומות, אך אין חוק המורה על כך. הבדיקה הכי מדויקת היא בדיקת דם ולכן בית המשפט מסתמך על כך יותר מאשר בדיקת ינשוף כיוון שיש עם המכשיר לעיתים בעיות טכניות או תחזוקה לקויה.

 

כוס יין ורכב

באותו נושא