חיפוש

עובדות מדהימות שלא ידעת על חלב אם

אחד מהדברים המדהימים ביותר שמתרחשים בגוף האדם, הוא היכולת להביא לעולם צאצא ולהזין אותו. מיד לאחר הלידה, מתחיל גוף האישה להפריש חלב, אשר נועד לסייע לתינוק לגדול ולשמור על בריאות טובה. במאמר זה נסקור כמה עובדות מדהימות על חלב אם, אשר יגרמו לכם להסתכל בצורה אחרת ועם הרבה יותר פליאה על ההנקה.

 

איך נוצר חלב אם?

כבר במהלך ההיריון, מתחילות בלוטות החלב בשד הנשי לגדול במספרן, ולעבור תהליכי הבשלה. הצינורות המחברים את הבלוטות הללו אל הפיטמה הולכים ומסתעפים, ומתכוננים לשינוע החלב מיד לאחר הלידה. השינויים ברקמת השד נוצרים בגלל השינויים ההורמונאליים המלווים את ההיריון, והם מושפעים מהם באופן ישיר. לאחר הלידה, רמת ההורמון פרולקטין עולות משמעותית, והבלוטות אשר גדלו בזמן ההיריון, מתחילות לייצר חלב בפועל. הייצור של החלב מתאי הבלוטות נעשה באופן שוטף לאורך כל היום. תאי הבלוטה למעשה מפרישים חלק מהממברנה השומנית העוטפת אותם, יחד עם חומרי הזנה וחלבונים שונים. משאבת חלב מדלה מאפשרת לאסוף את החלב גם באמצע יום עבודה עמוס, ולהזין את התינוק כשירצה.

 

הנקה היא במידה חלקית אמצעי מניעה

בזמן ההנקה, משתחררת כמות גדולה של ההורמון פרולקטין. הוא מאפשר להתחיל את ההנקה, והוא מופרש בכמויות גבוהות כל זמן שהאישה ממשיכה להניק. בנוסף להפרשת החלב, מדכא ההורמון פרולקטין הפרשה של הורמונים אחרים, הדרושים לתהליך ההתעברות. הורמונים אלו, הנקראים LH  ו-FSH, מיוצרים פחות כל זמן שהאישה מניקה, מה שמונע במידה חלקית את הסיכוי להתחיל היריון חדש בזמן ההנקה. הסיבה לכך היא רצון של הגוף לסיים את הטיפול בתינוק הנוכחי, לפני הכבדה על האם עם תינוק נוסף. חשוב לציין שלא מדובר באמצעי מניעה מוחלט, וישנן נשים רבות שנכנסו להיריון תוך כדי הנקה.

 

מה ההבדל העיקרי בין חלב אם אנושי לשל יונקים אחרים?

ההבדל בין חלב אנושי לבין החלב של יונקים אחרים, הוא ההרכב הייחודי של החומרים הנמצאים בו. כלל החומרים התזונתיים שיש בחלב האנושי, כולל החלבונים המופרשים אליו, הסוכרים והשומנים, יוצרו על ידי גוף האם. מסיבה זו, הסיכוי שהתינוק יפתח אליהם תגובה אלרגית, כפי שקורה לעיתים עם חלב פרה, הוא קטן ביותר. בנוסף, לתינוק האנושי יש צרכים ייחודיים בכל הנוגע לגדילה ולהתפתחות. גדילת המוח המואצת דורשת תכולה גבוהה של שומנים, וויטמינים כמו B12. החלב האנושי מכיל את ההרכב המדויק הדרוש לכך.

 

כיצד חלב אם מעניק הגנה חיסונית?

ההגנה החיסונית אשר מעניק חלב האם לילד, נובעת מהפרשה מסיבית של נוגדנים של האם אל תוך החלב. תינוק לא נולד עם מערכת חיסונית מפותחת די הצורך, ולכן הגוף שלו למעשה תלוי בנוגדנים אשר מסופקים לו דרך החלב. התינוק אמנם מקבל נוגדנים של האם גם במהלך ההיריון, אך הכמות שלהם הולכת ויורדת עם הזמן. החלב גם מאפשר גדילת חיידקי מעי טובים, המגנים על התינוק מזיהומים אחרים.

תינוק אוכל

באותו נושא