חיפוש

כמה יעילה תזונה קטוגנית?

אמנם נדמה שבכל יום שני וחמישי צץ איזשהו טרנד בריאותי חדש, לעיתים דרך הרשתות החברתיות ולעיתים דרך מחקרים רפואיים מבוססים, אך הדיאטה הקטוגנית קיימת מזה עשרות שנים והיא כבר מזמן לא בשלב

"הטרנד החולף", ויש לכך סיבות.

במאמר שלפניכם נדון בדיאטה קטוגנית, מהי ומה היא כוללת, וביעילות הדיאטה שהפכה אותה לפופולרית במיוחד.

 

מהי דיאטה קטוגנית?

דיאטה קטוגנית מגיעה במספר ווריאציות שונות ואין דרך אחת שהיא נכונה.

באופן כללי חשוב לזכור שבתחום של דיאטות ובריאות, לכל אחד ואחת מאיתנו יש מאפיינים שונים – גיל, גובה, משקל, אורח החיים ועוד, אשר מצריכים התאמות ושינויים קטנים בשביל להתאים שיטה מסוימת אלינו, וכך גם בדיאטה קטוגנית.

דיאטה קטוגנית הינה דיאטה אשר בבסיסה מאופיינת בצריכה גבוהה של שומנים בריאים, צריכה בינונית של חלבון וצריכה מועטה של פחמימות.

דוגמה לשומנים בריאים ניתן למצוא באבוקדו, טחינה, דגים, בשר וכד'.

דוגמה לחלבונים ניתן למצוא גם כן במזונות דומים.

דברים שפחות נהוגים לאכול במהלך דיאטה קטוגנית (לרוב מגבילים לכמות קטנה יחסית בצריכה היומית) הינם משקאות ממותקים, פירות, אלכוהול, לחם ומוצרי קמח לבן וכד'.

 

מה קורה לגוף?

צריכה של שומנים בריאים וחלבונים לצד הפחתת הפחמימות גורמת לגוף להיכנס למצב של קטוזיס. קטוזיס הינו מצב מטבולי שבו עיקר האנרגיה שהגוף צורך עבור הפעילויות השונות מבוססת על שריפת שומנים ולא מאגרי גלוקוז. לקטוזיס, וכפועל יוצא גם לדיאטה הקטוגנית, יש יתרונות בריאותיים רבים, ואלו הם שהופכים את הדיאטה הקטוגנית לאפשרות טובה במיוחד עבור אנשים שרוצים לרדת במשקל, להרגיש טוב יותר ולנהל אורח חיים בריא יותר.

 

במה דיאטה קטוגנית יכולה לעזור לי?

דיאטה קטוגנית יכולה לסייע לאנשים רבים בירידה במשקל. הסיבה לכך, כאמור, נעוצה בניצול של הגוף את מאגרי השומן כמקור האנרגיה המרכזי של הגוף, בשונה ממאגרים אחרים שנובעים מצריכת פחמימות. כך למעשה, במקום שהגוף שלנו יתבסס על האנרגיה שנצרכת כחלק מהתזונה שלנו, הוא יתבסס בדיוק על אותם מאגרים שאנו רוצים לשרוף – השומן.

כמו כן, לדיאטה קטוגנית תרומה רבה להתמודדות עם רמת סוכר גבוהה בדם. דיאטה קטוגנית הינה דלה בפחמימות וכפועל יוצא הינה דלה גם בסוכרים בדם. מזה שנים ישנם מחקרים רבים בתחום הסוכרת, ובין היתר גם על תזונה קטוגנית וההשפעה של על מחלה זו. בחלק מן הממצאים, נמצא כי תזונה קטוגנית יכולה לסייע עם סוכרת, אך כיוון שמדובר במחלה, מומלץ מאוד להיוועץ ברופאים ואנשי מקצוע לפני כן.

 

לסיכום

ישנם עוד יתרונות ומעלות רבים לדיאטה קטוגנית, שיריעת המאמר הנוכחי קצרה מלהכיל. בשונה מטרנדים בריאותיים אחרים, הדיאטה הקטוגנית איתנו בשביל להישאר, ואנשים רבים בחרו לאמץ אותה. לסיום, חשוב לזכור שמדובר בשינוי באורח החיים שניהלנו מזה שנים רבות, ולכן, חשוב להיוועץ באיש מקצוע טרם אימוץ אורח חיים כזה.

 

רופא

באותו נושא