הפרעות שינה – על סוגי ההפרעות

הפרעות שינה תכופות עלולות לגרום לתסכול רב ותחושה השינה שלנו לא מספקת אותנו ואף שהזמן המיועד לשינה מעלה בנו תחושות קשות. בין הפרעות השינה הנפוצות נוכל למצוא נדודי שינה וקשיי הירדמות, אי נוחות במהלך השינה, סהרוריות, אינסומניה ועוד. להפרעות שינה עלולות להיות השלכות פיזיולוגיות, מנטליות ורגשיות קריטיות ולכן מומלץ מאוד עבור מי שסובל באופן תכוף מהפרעות שינה לפנות לרופא, יועצת שינה או בעל מקצוע אחר המסייע בהתמודדות עם הפרעות שינה.

 

מהן הפרעות שינה?

הפרעות שינה הוא שם כולל לשורה של הפרעות המשפיעות באופן שלילי על היכולת לישון טוב ולחוש תחושת סיפוק מהשינה שלנו.  לעיתים הפרעות שינה הן סימפטום לבעיות בריאותיות או נפשיות אחרות שפתירתן תעלים את הפרעות השינה, אך במקרים רבים הפרעות השינה לא קשורות למצב בריאותי או נפשי מסוים ועל ידי טיפולים מסוגים שונים נוכל להתמודד איתן. כדי לדעת מהו סוג הטיפול מתאים חשוב מאוד לאבחן את השורש ממנו נובעת הפרעת השינה.

 

כיצד הפרעות שינה משפיעות על החיים שלנו?

להפרעות שינה המתרחשות באופן קבוע עלולות להיות השפעות רחבות ושליליות על שגרת החיים שלנו. הפרעות שינה עלולות לגרום להפרעות בניהול התקין של היום, להגביר תחושות עייפות וירידה באנרגיה, לפגוע במצב הרוח, ביכולת הריכוז ובאופן כללי במצב הבריאותי שלנו.

ללא טיפול בהפרעות שינה אנחנו עלולים לסבול מירידה בביצועים בעבודה, להגביר את המתח במערכות היחסים ואף להימצא בסיכון מוגבר לתאונות דרכים ותאונות ביתיות.

 

מהן הבעיות הבריאות שעלולות לגרום להפרעות שינה?

כאמור, במקרים מסוימים הפרעות שינה הן סימפטום לבעיות בריאותיות או נפשיות אחרות. אלה הן מספר בעיות כאלו:

 

בעיות נשימה ואלרגיות

בעיות נשימה הנובעות מאלרגיות ודלקות בדרכי הנשימה עלולות לגרום לקשיים בשינה. הקושי לנשום מהאף עלול לגרום להפרעות שינה.

 

כאבים כרוניים

כאבים כרוניים עלולים לגרום לקשיים בהירדמות ויקיצה לא רצונית במהלך הלילה או בשעה מוקדמת מדי בבוקר. כאבים אלו עלולים להיגרם כתוצאה ממחלות ובעיות שונות כגון דלקת פרקים, פיברומיאלגיה, כאבי ראש מתמשכים, תסמונת עייפות כרונית ועוד.

 

נוקטוריה

נוקטוריה היא השתנה תכופה במהלך הלילה, והיא גורמת ליקיצות רבות במהלך הלילה עבור השתנה ופוגעת במהלך התקין של השינה. נוקטוריה עלולה להיגרם בשל חוסר איזון הורמונלי או מחלות שונות בדרכי השתן.

 

סוגים שונים של נדודי שינה

נדודי שינה הן הפרעות השינה הנפוצות ביותר, ומתחלקות לשלושה סוגים:

  • נדודי שינה קבועים וכרוניים המתרחשים במשך חודש שלם לפחות.
  • נדודי שינה המתרחשים לסירוגין.
  • נדודי שינה חולפים שבאים והולכים ונמשכים מספר לילות בכל פעם.

 

כיצד ניתן להתמודד עם הפרעות שינה?

באופן כללי אימוץ הרגלי שינה בריאים והיגיינת שינה חיובית משפרים את איכות השינה ותחושת הסיפוק ממנה. עם זאת, במקרים רבים יהיה צורך להיעזר בבעל מקצוע ואנחנו ממליצים להתייעץ עם יועצת שינה, רופא או מטפל המומחה לכך.

 

הפרעות שינה

באותו נושא