חיפוש

סאונה אחרי אימון

יתכן שראיתם או שמעתם על מועדוני בריאות או מכוני כושר המאפשרים ללקוחותיהם שירותי סאונות רטובות או יבשות בחדרי ההלבשה להרגעה לאחר סשן של עבודה מאומצת בחדר הכושר. אבל האם הם באמת טובים לבריאות שלך? סאונות יכולות להיות בעלות יתרונות רבים, אך ורק אם משתמשים בהן נכון. האם סאונה טובה עבור הגוף שלנו אחרי אימון? 

סוגי סאונות

ישנם כמה סוגים שונים של סאונות, אך באופן כללי כל הסאונות הן חדרים המחוממים לטמפרטורות שבין 65 ° C עד 90 ° C. נסקור תחילה את סוגי הסאונות הקיימות כדי להבין מה משפיע על גופנו במהלך השהייה בסאונה :

ההבדלים בסאונות הם בשיטות המשמשות לייצור חום. אלה הם הסוגים הנפוצים ביותר :

  • שריפת עצים: תנורי שריפת עצים משמשים לחימום סלעים בסאונה. הטמפרטורות גבוהות אך הלחות נמוכה.
  • סאונה מחוממת חשמלית: דוד שמש קבוע לרצפה או לקיר משמש לחימום החדר. הטמפרטורות גבוהות אך הלחות נמוכה.
  • חדרי אדים: אלה נקראים גם "בתי אמבטיה טורקיים". הטמפרטורות נמוכות והלחות גבוהה, במאה אחוז.
  • אינפרא אדום: גלי אור ממנורות מתמחות משמשים לחימום גופכם מבלי לחמם את החדר. היתרונות דומים לסאונות רגילות יותר, אך בטמפרטורות נמוכות בהרבה. סאונות אינפרא אדום נמצאות בדרך כלל סביב 60 מעלות צלזיוס.

בעוד הטמפרטורות ורמות הלחות משתנות, ההשפעה על הגוף דומה לכל סוגי הסאונות.

יתרונות הסאונה

יתרונות בריאותיים של סאונה לאחר אימון

בנוסף להיותה דרך מרגיעה לסיים אימון כחלק מטיפולי ספא, לסאונות יש יתרונות בריאותיים מסוימים.

לשימוש בסאונה יש השפעה על בריאות הלב וכוח סיבולת – בילוי בסאונה לאחר אימון עשוי להשפיע לטובה על בריאות הלב. מחקרים מסוימים הראו כי החשיפה לטמפרטורה הגבוהה מסייעת להתרחבות כלי הדם, מה שמסייע בשיפור זרימת הדם ומוריד לחץ דם. חלק מהספורטאים משתמשים בסאונות כדי לעזור בביצועים ובסיבולת ונראה כי חוזק וכוח השרירים גוברים לאחר השימוש בסאונה. אם אתם מחפש לבנות כוח, סאונות יכולות לעזור בזה. 

לשימוש בסאונה יש יתרונות הרזיה – המשקל שאתה מאבד מהיותך בסאונה הוא משקל מים, שאינו אידיאלי. התייבשות כרונית אינה מצב טוב לגוף, לכן אתה רוצה לדאוג להחליף משקל מים אבוד זה בהקדם האפשרי. אבל מכיוון שאתה נמצא במקום עם חום גבוה, אתה גורם לדופק לעלות מעט, מה שעלול לגרום לשריפת יותר קלוריות בישיבה בסאונה מאשר הייתם יושבים במנוחה בטמפרטורות רגילות. עם זאת, השפעה זו קטנה מאוד וככל הנראה לא תהיה לכך השפעה כללית גדולה על סך כל הקלוריות שנשרפו. אם זאת, שימוש בסאונה בלבד לא תעזור לכם לרדת במשקל, אך זה עשוי להועיל כאשר משתמשים בו כחלק מתכנית הרזיה בריאה. 

החסרונות בשימוש בסאונה – הסיכונים !

כל הסאונות חושפות את גופכם לטמפרטורות חמות. כשגופך מתחמם יתר על המידה, אתה מזיע. הזעה גורמת לך לאבד נוזלים. אתה מתייבש כשאתה מאבד יותר נוזלים ממה שאתה לוקח. יש סיכון להתייבש מלהיות בסאונה מסוג כלשהו.

מכיוון שבמהלך האימון שביצעתם רגע לפני הסאונה כבר הזעתם כמות נכבדת של נוזלים מהגוף שלכם והסיכון להתייבשות גבוה לכן חשוב להיות זהירים במיוחד. למעשה, האדם הממוצע מאבד בערך ליטר זיעה במהלך זמן קצר בסאונה. אבל ניתן למנוע התייבשות על ידי שתיית מספיק מים לפני, במהלך ואחרי זמנך בסאונה. זה יעזור להחליף את הנוזלים שגופכם יאבד תוך כדי הזעה.

על מנת למנוע התייבשות, מלבד שתיית כמות גדולה של נוזלים, חשוב להכיר את הסימנים האלו להתייבשות ברמה קלה עד בינונית: יובש בפה, צמא קיצוני, כאב ראש, מרגיש סחרחורת. מבוגרים יותר ואנשים הסובלים ממצבים כרוניים כמו סוכרת, מחלות כליות ואי ספיקת לב נמצאים בסיכון גבוה יותר להתייבשות. אם יש לך מצב בריאותי שאינו תקין כלשהו או שהנן בהיריון, מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש בסאונה כלשהי. כמובן מומלץ להתייעץ גם עם מאמן הכושר ערן שני בנוגע לשימוש בסאונה לאחר אימון גופני, קבלת המלצות לאימון המותאם עבורכם וטיפים לתזונה נכונה.

לסיכום

הסאונה היא כלי טוב לסיום האימון ברוגע ובשלווה. רבים מהמתאמנים בחדרי הכושר שבהם קיימת סאונה, מעדיפים להעביר מספר דקות בתוך הסאונה או לחילופין עם עיסוי מקצועי כדי לסיים את האימון הקשוח שביצעו בצורה נינוחה ורגועה. סאונה אכן גורמת להרפיית השרירים ויש לה יתרונות רבים. אך מנגד קיימים גם מספר חסרונות וסכנות שיכולים להזיק יותר מאשר להועיל. מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע בנוגע לשימוש בסאונה לפני השהייה בה.

באותו נושא