חיפוש

ארבע דרכים לטיפול בפריצת דיסק

פריצת דיסק נחשבת לפגיעה השכיחה ביותר הגורמת לכאבי גב.

אך היום בעידן המודרני לא מדובר על גזרה משמיים וקיימים טיפולים שמרניים, ניתוחיים ואלטרנטיבים רבים אשר יאפשרו לסובלים מפריצת דיסק לחיות חיים מלאים וללא כאבים.

כל מה שרציתם לדעת על פריצות דיסק והטיפול בהן.

 

מהי פריצת דיסק?

כדי להבין איך נוצרת פריצת דיסק ומהי המשמעות של פגיעה מהסוג, חשוב להבין כיצד עמוד השדרה שלנו בנוי. עמוד השדרה בנוי מחוליות אשר בין כל זוג חוליות קיימים דיסקים המשמשים בתור בולמי זעזועים לחוליות הגב. הדיסק בנוי מרקמה קשיחה המכילה בתוכה חומר הדומה לג'ל.

בפריצת דיסק הרקמה הקשיחה נפגעתם או נחלשת, כתוצאה מפגיעה מכאנית או שלבי הזדקנות של הגוף. כתוצאה מתהליך זה החומר הפנימי נשפך אל אזור חוליות עמוד השדרה.

 

תסמינים

מרבית מקרי פריצת הדיסק אינם מאופיינים בתסמינים. במקרים בהם קיימים תסמינים הם בדרך כלל מושפעים מאזור הפציעה עצמו. החומר הג'לי לוח על חוט השדרה עצמו או על שורשים של העצבים אשר עוברים באותו אזור. כתוצאה מכך החולה ירגיש כאבים בגב וגם באיברים אחרים המקושרים לאותה חוליה.

 

איך מטפלים?

טיפול בפריצת דיסק ניתן לחלק לשלוש קטגוריות עיקריות, טיפול שמרני, טיפול ניתוחי, טיפול במרפאת כאב וטיפולים משלמים. המטרות העיקריות של כל הטיפולים הללו הינם הקלה בכאבים וחיזוק של אזור הגב.

 

טיפול שמרני

הטיפול השמרני כולל בתוכו בדרך כלל טיפול פיזיותרפי שמטרתו להקל על הכאב ולחזק את שרירי הגב.

בנוסף לפיזיותרפיה הטיפול השמרני כולל בתוכו גם טיפול תרופתי של משככי כאבים וסטרואידים. כחלק מהטיפולים הללו חשוב גם להישאר בתנועה ולהימנע משכיבה ממושכת.

 

טיפול במרפאת כאב

במקרים בהם הטיפול השמרני אינו עוזר והכאבים ממשיכים ניתן להגיע למרפאת כאב שם בדרך כלל יחפשו דרכים למגר את הכאבים באופן מלא על ידי חסימת העצב הכואב. פעולה זו ניתן לעשות באמצעות חומרי אלחוש או צריבה באמצעות גלי רדיו. אפשרות נוספת לטיפול הינה שימוש בקנאביס רפואי.

 

טיפול ניתוחי

במקרה של פריצת דיסק, ניתוחים מוצעים בתור פתרון לאחר כישלון של הטיפול השמרני או בתסמונות ספציפיות כמו תסמונות זנב הסוס ובמקרים בהם פריצת הדיסק גורמת לשיתוק של עצבים מוטוריים. במהלך הניתוח המטרה של הכירורג הינה להפחית את הלחץ הקיים על העצב שנפגע וזה נעשה באמצעות הסרה (חלקית או מלאה) של הדיסק.

 

טיפולים משלימים

מדובר במגוון רחב מאוד של טיפולים אשר ניתן לקבל במסגרת קופות החולים או באופן פרטי, כשחשוב מאוד לבחור במטפלים בעלי ניסיון ספציפי בפריצות דיסק.

הטיפולים הללו כוללים בתוכם דיקור סיני, עיסוי רפואי, פילטיס, כירופרקטיקה, יוגה, רפלקסולוגיה ואף הידרותרפיה. כל אלו מתמקדים על הפחתת הכאב חיזוק השרירים ושיפור היציבה.

דרכים נוספות לטפל בתסמיני פריצת הדיסק וגם למנוע הופעה של התופעה קשורים בגורמי הסיכון המשפיעים על בעיה זו. חלק מאפשרויות אלו כוללות בתוכן הורדה במשקל והפסקת עישון.

 

טיפול רפואי

באותו נושא